Välj en sida

När Jourcenter själva behövde bärgning

På Jourcenter i Sverige AB är vi vana vid att rycka ut och hjälpa kunder i nöd – men den här dagen var det vi själva som behövde räddning.

Det började som en helt vanlig arbetsdag. Vår tekniker, var på väg till ett uppdrag i en av våra trotjänare – en Iveco skåpbil. Med fullt utrustad verktygslåda och en kaffe i mugghållaren rullade han ut på vägen. Allt verkade gå som vanligt, tills det plötsligt hände.

Bilen stannar – och växlarna vägrar

Mitt i en vänstersväng slutade bilen driva helt utan förvarning. Inga varningslampor hade tänts i förväg, inget konstigt motorljud hade hörts. Startade om bilen, men när han försökte lägga i växeln hände… ingenting.

Efter några minuters felsökning stod det klart att detta inte var något han kunde lösa på plats. Det var dags att ringa bärgningsbil  – men den här gången för vår egen räkning.

Bärgning av vår egen bil

Det kändes nästan ironiskt att behöva kontakta en av våra egna bärgningspartners, men situationen krävde snabba åtgärder. Inom kort rullade bärgningsbilen in, och vår Iveco fick den udda äran att vara ”kunden” för dagen.

När bilen anlänt till Ivecos verkstad började felsökningen. Till en början såg allt normalt ut, men efter en noggrann genomgång upptäcktes boven i dramat – ett kabelfel i kablaget till dragkroken. På något sätt hade felet i kabeln påverkat fordonets elektronik så att bilen vägrade lägga i växel.

Lärdomen – även vi kan behöva hjälp

Efter att verkstaden åtgärdat felet och testkört bilen kunde vi äntligen få tillbaka vår trogna skåpbil. Den här händelsen påminde oss om något viktigt – att oavsett hur erfarna vi är inom vägassistans och bärgning, kan även vi hamna i situationer där vi behöver en hjälpande hand.

Och tur är väl det – för vi vet precis hur det känns att stå där vid vägkanten och undra vad som gick fel!

Söker du efter bärgare i göteborg? Ring vår jour på 0761-751000